Leestijd 6 - 7 min
Investeren in onderwijstalent
Cruciaal voor sterk onderwijs: voldoende en goed opgeleide onderwijsassistenten, leraarondersteuners en leerkrachten die kiezen voor onze scholen. Om studenten te interesseren voor een stage of baan bij Aloysius, gaan leerkracht Fenne Smits en human resourcemedewerker Esmee Dirckx op tournee langs mbo- en hbo-instellingen. Wat maakt dat speciaal onderwijs nu zo de moeite waard? Dat vertellen stagiaire Jip, startende leerkracht Lizzy en ervaren professional Pascal.

Regelmatig begeleidt Fenne Smits – werkzaam in het voortgezet speciaal onderwijs bij De Korenaer Helmond – een stagiair(e) die onderwijsassistent of leerkracht wil worden. Eenmaal aan de slag, raakt zo’n student vaak heel enthousiast. Geen wonder. “Juist in ons onderwijs kun jij het verschil maken in het leven van kinderen en jongeren.”

Toch ‘verdwijnen’ de jongeren na zo’n stage weer naar school, doen bij andere scholen praktijkervaring op en voor je het weet zijn ze uit zicht. Om meer in verbinding te blijven, gaan Fenne en zijn collega Esmee van human resources management vanaf eind 2020 samen op pad om bij mbo- en hbo-instellingen te vertellen over werken bij Aloysius.

“Natuurlijk omdat wij toppers willen interesseren voor stages en banen bij onze scholen”, vertelt Fenne. “Werken met onze leerlingen is fantastisch, maar je hebt er wel de juiste kennis, houding en vaardigheden voor nodig. Door gastcolleges te geven, komt er in het curriculum in het mbo en hbo hopelijk meer aandacht voor het speciaal onderwijs.”

Community

Vacatures, informatie over onze organisatie en werkervaringen van medewerkers: het is allemaal te vinden op onze (werving)site Werken bij Aloysius.

Fenne en Esmee bruisen van de ideeën. Zij willen jongeren graag meerdere stages aanbieden bij verschillende Aloysius-scholen in hun sector in Brabant en Limburg, hebben plannen om een community te vormen met oud-stagiair(e)s en willen studenten sowieso meer vertellen over baan- en opleidingsmogelijkheden binnen Aloysius.

“Wij bieden studenten echt serieuze stages waarin je volop meewerkt in de school”, vertelt Esmee. “Teams investeren in goede stagebegeleiding en studenten krijgen een mooie stagevergoeding.” Jongeren die tijdens hun stage enthousiast worden over werken in het speciaal onderwijs, krijgen vervolgens alle ontwikkelkansen.

Ontwikkelkansen

“Werk je als onderwijsassistent bij ons, of heb je bijvoorbeeld een hbo-opleiding in een andere richting, dan kun je via onze Aloysius Academie in deeltijd en in modules de pabo doen”, legt Esmee uit. “Loopt een stage af, dan vragen we sowieso wat een student verder graag wil doen en leren en kijken wij hoe wij daar als Aloysius op kunnen aansluiten. Ben je eenmaal bij ons in dienst, dan biedt de Aloysius Academie ook heel veel trainings- en ontwikkelingsmogelijkheden.”

Overstappen naar werken in het (voortgezet) speciaal onderwijs: hoe is dat?
Van beweegcoach tot groepsmentor
Lizzy staat honderd procent achter haar overstap

Ze werkte een aantal jaren als beweegcoach en buurtsportcoach, toen ze directeur Frans Brands van De Korenaer Stevensbeek tegenkwam. Zij vertelde dat zij een andere uitdaging zocht in haar werk, hij vertelde over de vacature op zijn school … En zo belandde leerkracht Lizzy Verbakel in het voortgezet speciaal onderwijs (vso).

Lizzy begon vorig jaar in het vso, maar maakte de start van het schooljaar niet mee. “Ik kon mijn groep dit schooljaar wel zelf opstarten en dan bouw je vanaf het begin een basis op met de leerlingen. Dat is heel fijn.”

Het zijn wel volle, drukke dagen, want Lizzy doet ook het zij-instroomtraject bij de pabo. “Dat kan gelukkig verkort, omdat ik de docentenopleiding bewegingsonderwijs heb gedaan. Ik heb een avond per week les en een dag studieverlof, maar dan doe ik mijn pabostage in het basisonderwijs.”

Ondanks de pittige combinatie van werken en studeren, staat Lizzy honderd procent achter haar overstap. “Juist de pedagogische opdracht die je hebt in het vso, vind ik mooi. Je bent een coach voor leerlingen en kunt een belangrijke rol in hun leven spelen.”

Tegelijkertijd maakt diezelfde mooie opdracht de baan soms ook zwaar. Zo moest Lizzy leren om de soms heftige verhalen van leerlingen niet mee naar huis te nemen. “Ik kan gelukkig bij iedereen in het team aankloppen als ik ergens mee zit.”

Het Aloysius Cultuurprogramma dat Lizzy volgde, krijgt van haar een compliment. “Als nieuwe medewerker hoor je over de stichting, de onderwijsvisie en hoe alles werkt. Supergoed. Ik kreeg een bos bloemen mee en de bijeenkomst gaf mij het gevoel: leuk dat je bij ons komt werken.”

“Ik kan hier echt van betekenis zijn”
Expertise delen door collega’s te coachen

Na zeventien jaar speciaal onderwijs, stapte Pascal Ueberbach over naar het regulier onderwijs. En is na tweeënhalf jaar weer terug op De Widdonckschool voor speciaal onderwijs in Heibloem, waar hij startende leerkrachten coacht en verschillende innovatieprojecten coördineert.

Na een mbo-sportopleiding deed Pascal de pabo en gaf jarenlang gymlessen op de Widdonckschool in Heibloem. “Ik maakte de pedagogische klik met kinderen makkelijk en snel”, vertelt hij. “Een supertoffe baan waarin ik veel uitdaging vond.”

Toen de behoefte groeide om zijn kennis meer te gaan delen, stapte Pascal over naar een basisschool die kinderen met een extra ondersteuningsbehoefte langer in het regulier onderwijs wilde houden. “Veel geleerd daar”, zegt Pascal. Toch kwam hij op verzoek van de huidige directeur van de Widdonckschool weer terug naar het speciaal onderwijs omdat de schoolvisie beter aansloot.

“Het voelt als thuiskomen”, merkt Pascal. “Ik coach hier leerkrachten en kan mijn expertise delen. Heel erg fijn om te doen, omdat ik hier echt van betekenis kan zijn in het versterken van het vakmanschap van collega’s. Ik ben afgelopen najaar met een coachingsopleiding begonnen, ook weer een uitdaging.”

Pascal begeleidt ook stagiair(e)s en coördineert daarnaast tal van projecten. Neem CLUBS, waarbij kinderen elke vrijdagmiddag via workshops hun talenten ontdekken. De school zet ook in op ‘natuurlijk bewegen’, een soort mini-gymlessen tussen andere lessen door. En dan zijn er nog de Leerlingenraad, het regelen van nieuwe speeltoestellen en nog veel meer … “Ik ben heel blij dat ik hier coaching en ondernemerschap kan combineren.”

Overstappen naar (voortgezet) speciaal onderwijs: hoe is dat?
“Juf, jij bent best wel chill”
Na twee mbo-stages kiest Jip voor speciaal onderwijs

Jip van Bogget: “Na mijn afgeronde kappersopleiding bleef het kriebelen. Ik zag mijzelf niet tot mijn pensioen als kapper werken. Onderwijs leek me altijd al leuk en nu zit ik in het laatste jaar van de opleiding onderwijsassistent. Hierna wil ik graag de pabo gaan doen.”

Jips eerste stage was in het regulier onderwijs. “Hartstikke leuk, maar ik miste uitdaging. Mijn broertje zat op De Korenaer Helmond en uit zijn verhalen leek zijn school mij interessant. Ik dacht: ik probeer of ik daar op stage kan. Vind ik het niets, dan weet ik dat ook. Niets te verliezen toch?”

Eenmaal aan de slag in de klas van Fenne Smits in het voortgezet speciaal onderwijs, was het best spannend. “Ik werkte ineens met tieners. Maar ik kon met alles bij Fenne terecht, ook als het eens moeilijk was een dag.” De eerste stage smaakte naar meer en nu loopt Jip stage op De Korenaer Deurne. “Een heel andere school, waar ze onder meer een agrarisch zorgbedrijf hebben waar jongeren werken en leren.”

Eén ding weet Jip na twee stages bij Aloysius zeker: zij kiest graag voor werken in het speciaal onderwijs. “Gelukkig kreeg ik van Fenne te horen: zo iemand als jij hoort hier gewoon. Het mooiste compliment dat je kunt krijgen! Alhoewel … toen een leerling tegen me zei: ‘juf, jij bent best wel chill’, vond ik dat ook geweldig. Dat zeggen jongeren in het voortgezet speciaal onderwijs echt niet zomaar.”

Cultuurprogramma

Animaties over de Aloysiusgeschiedenis en de koers, de visie en missie verteld door het college van bestuur, kernwaardenfilmpjes en beeldreportages die onze onderwijsvisie verbeelden. Het wordt allemaal getoond tijdens het Cultuurprogramma voor nieuwe medewerkers. Zij krijgen op zo’n avond veel voeding mee om goed geïnformeerd te starten met werken bij Aloysius.

Inwerkapp voor nieuwe medewerkers

De nieuwe inwerkapp die in 2021 wordt gelanceerd, is een extra steun in de rug voor nieuwe medewerkers. In die app vinden zij praktische informatie over de school waar zij werken, maar ook over onze visie, missie, onderwijsvisie en koers.

auteur Anne-Marie Veldkamp
relevante categorieën aansluiting arbeidsmarkt, hrm, professionalisering

Aloysius Stichting regio Zuid

Kerkstraat 3

6085 AX Horn
Tel: 0475 583 242

sectorbureauzuid@aloysiusstichting.nl